pondělí 2. května 2011

u nás v městysi

nastal květen. Většina všeho už tedy odkvetla v dubnu, ale v parku máme krásné, staré kaštany a dole na hraně zahrady kvete šeřík - a nádherně voní.

Dnešní blog nebude ani o tom, jak mi v tom našem kopci praskl plastový kloub sekačky na trávu, že mi teče kohout na venkovní hadici, který jsem po zimě opravoval a koupil jsem extra laciný za 50,- Kč:) ale bude o místě kde bydlíme.

Nahoře nad námi loni z peněz evropských strukturálních fondů opravili park. A musím říct, že se mi současná podoba parku velice pozdává. Mám rád kombinaci řádu s chaosem a tady ten řád reprezentují geometricky přesné cesty doplněné volně rostoucími stromy.

I když české baroko nepatří mezi mé preferované styly, tak kostel Narození P. Marie je z toho lepšího, co u nás existuje. On to byl vlastně původně pozdně gotická kostel, ale pak byla začátkem 17. století vybudována tato věž. Paradoxní je, že dneska už málo lidí ví, že trávník v zahradách roste na bývalém hřbitově.

Na druhou stranu jsem zcela nekritickým obdivovatelem funkcionalismu. Moc bych si přál jednou bydlet ve funkcionalistické vile, ale aspoň je mohu u nás obdivovat:) Tohle je Okresní dům, který navrhoval Josef Kroha a stavěl se v roce 1926. No řekněte sami, není to krása?

Naše náměstí je obecně stavební pel mel. Město častokrát vyhořelo, takže je to směska všeho možného a některé hrůzy bych s chutí zapálil sám. Teď popřu sám sebe, protože je mi zase bližší různorodost stylů než nasekané renesanční domy jeden vedle druhého. Krásně je zde vidět, jak na podloubí s gotickým lomeným obloukem navazují renesanční okna a barokní, nebo pozdější výzdoba. Ta malá stavba ve středu náměstí byla původně studna, kde všichni nabírali vodu.
Tím končím exkurz po našem městysi a omlouvám se všem, kteří toužili po spílání dodavatelům, vlasyrvoucích příkladech špatně odvedené práce a chci vás ujistit, že takové články zde v budoucnosti určitě opět najdete:)

Žádné komentáře: