úterý 2. března 2010

ROI solárních panelů

Nemohu nereagovat na popíchnutí od kolegů u lesa, jak jsme na tom se solárními panely:)
  • Investiční náklady 118tis. Kč. Takhle by se to nikdy nemohlo zaplatit, ale pojďme dál
  • 55tis. Kč dotace v rámci programu zelená úsporám, takže náklady se snižují na 63tis. Kč
  • Stejně bych musel mít bojler, topnou patronu i bez solárů, takže z toho vytáhnu náklady na OKC300NTR, což je bojler z Dražic a i s patronou mě přišel na 21tis. Kč, takže jsem na 42tis. Kč
  • Dále jsou tam držáky na bojler, šroubení, ventily, přechody atd. za cca 2tis. Kč (snažil jsem se vynechat náklady spojené se soláry, tohle je pouze na bojler a připojení), takže jsme na 40tis. Kč vícenákladů
  • Když vezmu práci za montáž, tlakové zkoušky, uvedení do provozu, nastavení regulace - tak mě to stálo celkově celý solár 14,5tis. z těch 118tis. - tak tady budu počítat čtvrtinu, které bych měl na bojler bez solárů, tj. 3,6tis. Kč.
Takže vícenáklady na solární systém u mě jsou 36,4 tis. Kč. A teď k provozu. Nemám nastavený systém tak, abych dokázal oddělit náklady na ohřev TUV od elektrického topení, takže nějaká rozumná data jsem schopen dát až v okamžiku, kdy vypnu elektrické podlahové topení. Následují tedy spíš info pro zajímavost.

Oběhové čerpadlo se spouští už při cca 12C vody v solárech a funguje to i když není jasno, tam ale dosahují empiricky zjištěno tak max. 20C, takže vodu jenom předehřívají. Systém byl instalován v létě 2009 a teprve někdy 19. října jsme zjistili, že topná patrona byla špatně připojena, takže čvrt roku jsme potřebovali energii jenom na oběhové čerpadlo a řídící jednotku.

Když z toho udělám závěr, tak životnost solárního systému je 20 let, při stávajících cenách bude úspora v řádu tisíců, přesná data nemám a techniky neuspokojím:) A bez dotace by to byl ekonomický nesmysl asi při jakýchkoliv cenách:)

Reakce vítány

Žádné komentáře: